شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند:
تغییر رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سال ۱۴۰۲  را باید از مهمترین اتفاقات این سازمان دانست.  
کد خبر: ۶۸۱۳۹

کارنامه 1402  مهمترین سازمان توسعه ای معدن با چه معدلی ثبت شد؟

پتیتر20- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، یکی از بازوهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن است که در یک دهه گذشته سعی بر آن داشت تا نقش توسعه ای خود را بیش از پیش اجرایی کند.


 اما این سازمان در سال جاری با تغییرات مدیریت اساسی مواجه بود. پس از روی کار آمدن عباس علی آبادی به عنوان وزیر صمت، آن هم وقتی چندان از حضور خرمی شاد در این مجموعه به عنوان رییس هیات عامل نگذشته بود، محمد رضا موثقی نیا از سوی وزیر سمت به عنوان رییس هیات عامل ایمیدرو منصوب شد.


 موثقی نیا را نمی توان چندان مدیر معدنی دانست زیرا در کارنامه او رئیس هیأت مدیره آلومینیوم المهدی تنها سمتی است که به بخش معدن و صنایع معدنی مربوط می شود. 


به همین دلیل چندان انتظار تحرکات عجیب معدنی از ایمیدرو نمی رفت. اما بی شک اهمیت این سازمان برای بخش معدن به اندازه ای است که حضور مدیران معدنی به نفع توسعه هرچه بیشتر خواهد بود. 


از سویی دیگر با حضور امیر خرمی شاد در شرکت ملی مس ایران، چند تن از مدیران ایمیدرو نیز راهی این بخش شدند تا همکاری خود را با خرمی شاد به عنوان یکی از مدیران با سابقه معدنی ادامه دهند.

 
البته ایمیدرو نیز در الگو برداری از اتفاقات رخ داده در شرکت ملی فولاد و این صنعت، شرکت توسعه زنجیره مس را در زیر مجموعه خود ایجاد کرد و مدیر عامل سابق  شرکت ملی مس را هم به عنوان مدیر عامل این مجموعه منصوب کرد که به گفته برخی کارشناسان، این اقدام ایمیدرو موازی کاری دولت با شرکت ملی مس محسوب می شود. 


در واقع موثقی نیا به جای کوچک کردن دامنه فعالیت های خود به سراغ تاسیس شرکتی جدید در حوزه مس رفت. 


اما در ادامه و با نگاهی به اتفاقات رخ داده می توان به این نتیجه دست یافت که عمده فعالیت های ایمیدرو در سال جاری در راستای آشنایی بیشتر مدیرعامل آن با بخش معدن و همچنین اشراف حداکثری بر این بخش است.


 البته در کنار این موضوع شناسایی مشکلات اکوسیستم نوآوری و فناوری بخش، احصا و شناسایی نیازها و چالش‌های زنجیره صنعت فولاد و زنجیره صنعت مس و تعریف پروژه‌‌‌های نیازسنجی از اولویت های این سازمان برای بخش معدن است که بتواند میزان چالش ها و مشکلات این بخش را کاهش دهد.

 
هرچند ایمیدرو در مواردی  سعی بر رفع چالش ها دارد اما برخی از فعالان بخش معدن معتقدند در کنار این نگاه، در برخی موارد ایمیدرو خود رقیب بخش خصوصی می شود. این موضوع می تواند سرعت توسعه در بخش معدن را کم کند به همین دلیل ضروری است ایمیدرو در سیاست های خود برای سال 1403  تجدید نظر کرده و عمده فعالیت های اجرایی را به بخش خصوصی بسپارد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز